Strona g³ówna » Aktualno¶ci » Pó³metek wakacji w Krakowie i Ma³opolsce
drukuj drukuj

AKTUALNO¦CI

Ostatnie aktualno¶ci MOT

17-09-2024
"Muzyka Zaklêta w Drewnie" w Porêbie Wielkiej

13-08-2024
Ksiê¿ycowe Granie w Bacówce w Bartnem

15-07-2024
Regulamin konkursu „Najlepsze miejsce na wakacje w Ma³opolsce”

08-07-2024
Ankieta

14-06-2024
Konkursu na „Najlepszy Produkt Turystyczny – Certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej 2024” og³oszony!

29-04-2024
BO Ma³opolska: Zdecyduj jakie projekty warto zrealizowaæ!

16-04-2024
Dotacje dla bran¿y HoReCa

11-04-2024
Dodatkowy nabór dla szkó³ ponadpodstawowych w ramach projektu „Poznaj region – wyprawy turystyczne po ma³opolsce”

Pó³metek wakacji w Krakowie i Ma³opolsce 10.08.2023

Dziêki danym pozyskanym z hurtowni danych teleinformatycznych firmy Selectiv (tzw. zbiór big data), pochodz±cym od u¿ytkowników smartfonów, wiemy, ¿e bêd±c na pó³metku wakacji, Ma³opolska odnotowuje spektakularne odbicie w ruchu turystycznym, szczególnie z zagranicy. W porównaniu z lipcem ubieg³ego roku liczba go¶ci z zagranicy przyje¿d¿aj±cych do Ma³opolski w 2023 roku wzros³a o 150%. W lipcu 2022 r. odwiedzi³o region prawie 66 000 turystów zagranicznych, a w lipcu 2023 r. przekroczyli¶my liczbê 165 000 osób. Nast±pi³ te¿ znacz±cy przyrost turystów zagranicznych w stosunku od czerwca br. o prawie 94%. Najczê¶ciej odwiedzaj± Ma³opolskê tury¶ci z Niemiec, USA, Wielkiej Brytanii, S³owacji, Izraela, W³och. Odnotowaæ nale¿y tak¿e ci±g³y wzrost turystów z krajów arabskich. W lipcu tury¶ci zagraniczni najczê¶ciej spêdzali w Ma³opolsce 3-4 dni (ponad 70 tys. osób w lipcu br.), ale tak¿e decydowali siê na d³u¿sze pobyty – 5-8 dni (prawie 50 tys. osób – lipiec br.); panuje te¿ moda na jednodniowe pobyty (ponad 56,5 tys. osób). Na uwagê zas³uguje fakt, ¿e w lipcu nast±pi³ przyrost turystów krajowych odwiedzaj±cych Ma³opolskê – w stosunku do poprzedniego miesi±ca wzrost nast±pi³ o prawie 27%. Ma³opolskê najchêtniej odwiedzali mieszkañcy województw: ¶l±skiego, mazowieckiego, podkarpackiego, dolno¶l±skiego, wielkopolskiego, ³ódzkiego. Tury¶ci krajowi najczê¶ciej spêdzali 1 dzieñ (prawie 1 mln. osób); du¿y odsetek osób wybiera³ te¿ d³u¿sze pobyty 5-8 dni (prawie 650 tys. osób), a nawet 9-15 dni (prawie 500 tys. osób). Co warte podkre¶lenia, przewa¿aj±ca wiêkszo¶æ turystów nocuje w Ma³opolsce i p³aci tu za us³ugi. Z badañ ubieg³ego roku wyliczono, ¿e ¶rednie wydatki turysty zagranicznego to ok. 1810 z³/osobê, a turysty krajowego to 539 z³/osobê. Tak wiêc wzrost turystów to tak¿e wymierne wzrosty wp³ywów z turystyki. W ubieg³ym - 2022 roku, wp³ywy Ma³opolski z turystyki wynios³y nieco ponad 11 miliardów z³otych, natomiast na podstawie obecnych danych szacujemy, ¿e w tym roku przekroczymy wp³ywy z rekordowego 2019 roku, kiedy wynios³y 15 miliardów. Oznacza to, ¿e w tym roku do kieszeni ma³opolskich firm, samorz±dów i Ma³opolan trafi dodatkowo ponad cztery miliardy z³otych. Ponadto kwitnie ruch turystyczny po Ma³opolsce w¶ród mieszkañców Krakowa i Ma³opolski, w czerwcu i lipcu zanotowano ponad milion turystów „wewnêtrznych”.

Statystyki krakowskiego lotniska doskonale pokazuj± skalê i dynamikê odbudowuj±cego siê ruchu lotniczego na krakowskim lotnisku. Krakowskie lotnisko pó³metek wakacji zamknê³o wynikiem 5 290 279 obs³u¿onych pasa¿erów. To w dotychczasowej historii Kraków Airport najlepszy wynik osi±gniêty w skali danego roku. W lipcu z us³ug Kraków Airport skorzysta³o 918 899 pasa¿erów, czyli o 17% wiêcej w stosunku do lipca 2019 r. i o 23% wiêcej w stosunku do lipca 2022 r. Z Krakowa mo¿emy wybraæ kierunki podró¿y z blisko 150 regularnych po³±czeñ w 33 krajach. W gronie 23 linii lotniczych operuj±cych z krakowskiego lotniska, powitano nowych przewo¼ników: Turkish Airlines, Sun Express, Air Dolomiti, Air Serbia, Pegasus Airlines. Pasa¿erowie mog± udaæ siê na wypoczynek do s³onecznej Turcji, W³och, Hiszpanii czy Czarnogóry. W¶ród najchêtniej wybieranych kierunków wakacyjnych by³y: Antalya, Rodos, Malaga, Warn, Zadar, Dubaj, Nicea, Malta, Katania czy te¿ Agadir. Pasa¿erowie oczekuj± bogatej oferty po³±czeñ, sprawnej obs³ugi, ale tak¿e udogodnieñ, us³ug umilaj±cych podró¿. W wakacje uruchomione zosta³y nowe punkty handlowe: mo¿na zrobiæ zakupy w Victoria’s Secret, zasmakowaæ kuchni nowej restauracji Sky Lounge, zdegustowaæ regionalne wino Subtilité Wine & Bar, czy te¿ odwiedziæ przed podró¿± krakowsk± lodziarniê GoodLood. Plan Generalny lotniska Kraków/Balice wyznacza kierunki rozwoju portu lotniczego w ci±gu najbli¿szych dwóch dekad. Krakowskie lotnisko planuje zainwestowaæ oko³o 1,5 miliarda z³otych w rozwój infrastruktury. Podstaw± dalszej modernizacji lotniska pozostaje budowa nowej drogi startowej, która jest kluczowym elementem infrastruktury portu lotniczego. Rozwój lotniska oznacza powstanie ponad 10 tysiêcy nowych bezpo¶rednich i po¶rednich miejsc pracy oraz rozwój gospodarki Ma³opolski i Krakowa.

Do tak du¿ych wzrostów przyczyni³y siê dzia³ania zapocz±tkowane ju¿ w 2021 roku w ramach projektu „Ma³opolska – cel podró¿y”. Odpowiadaj±c na potrzebê wsparcia ma³opolskiej bran¿y turystycznej, Ma³opolska Organizacja Turystyczna we wspó³pracy z partnerami – Województwem Ma³opolskim i Miastem Kraków wdro¿y³y intensywn± kampaniê promocyjn± na rynkach zagranicznych i rynku polskim. Dzia³ania promocyjne skupi³y siê przede wszystkim na kampanii w Internecie i prasie bran¿owej, dzia³aniach ambientowych oraz realizacji misji dla ma³opolskich przedsiêbiorców turystycznych. Dzia³ania objê³y przede wszystkim rynek niemiecki, brytyjski, skandynawski i amerykañski oraz rynek krajowy. Powsta³a tak¿e dedykowana rynkom zagranicznym docelowa strona internetowa www.wideopen.travel oraz media spo³eczno¶ciowe: Facebook, Instagram i YouTube - w jêzyku niemieckim i angielskim.

24 kwietnia 2023 r. na rynku brytyjskim, niemieckim i austriackim ruszy³a kampania w Internecie, która realizowana jest przy wykorzystaniu najnowszych produktów i narzêdzi marketingu w sieci. W ramach kampanii przygotowano miêdzy innymi spoty i banery podkre¶laj±ce bogactwo oferty turystycznej Ma³opolski i Krakowa. Ta czê¶æ kampanii potrwa do 31 pa¼dziernika 2023 roku i zak³ada dotarcie do ponad 15 milionów osób. W tym roku realizowana jest równie¿ kampania ukierunkowana na klienta biznesowego, maj±ca na celu promocjê potencja³u Krakowa i Ma³opolski jako miejsc idealnych do organizacji miêdzynarodowych spotkañ biznesowych.

Od 1 maja do koñca listopada br. prowadzona jest intensywna kampania krajowa na antenach najwiêkszych polskich stacji telewizyjnych: TVP, POLSAT i TVN, która zak³ada ponad 6200 emisji spotów przedstawiaj±cych walory turystyczne Ma³opolski i Krakowa. Kampania wzmocniona jest równie¿ dzia³aniami marketingowymi w Internecie, mediach spo³eczno¶ciowych oraz w serwisie vod/player, gdzie zaplanowano minimum 1 mln emisji spotów.

Ma³opolskê wraz z jej stolic± mo¿na równie¿ podziwiaæ w topowych programach telewizyjnych: „Pytanie na ¦niadanie” na antenie TVP, gdzie do koñca pa¼dziernika zaplanowane jest 17 emisji programu z wej¶ciami pogodowymi oraz felietonami prosto z ciekawych miejsc oraz interesuj±cych wydarzeñ w Ma³opolsce. Jeste¶my obecni w du¿ych formatach programów TVN: „MasterChef – Wielkie Grillowanie” oraz „MasterChef”, a tak¿e w turystycznym programie „Polska na weekend” oraz porannym „Dzieñ dobry TVN” i „Dzieñ dobry Wakacje”.

Dodatkowo w czerwcu i lipcu mia³a miejsce g³o¶na kampania promocyjna „Daj siê ugo¶ciæ. Odwied¼ Kraków. Odkryj Ma³opolskê” na antenie RMF FM. W trakcie wakacji z ró¿nych stron kraju przyjecha³y do Ma³opolski 4 sk³ady poci±gów, na pok³adzie których znalaz³y siê gwiazdy polskiej muzyki, sportowcy, influencerzy, kucharze, trenerzy, a przede wszystkim Polki i Polacy, którzy bilety na przejazdy poci±gami zdobyli w ogólnopolskim konkursie organizowanym na antenie RMF FM.

Tak szerokie dzia³ania promocyjne radiowe i telewizyjne pozwalaj± dotrzeæ z zaproszeniem do Krakowa i Ma³opolski do ka¿dego mieszkañca naszego kraju oraz do turystów z zagranicy. Projekt „Ma³opolska – cel podró¿y” realizowany jest w ca³o¶ci z Funduszy Europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Ma³opolskiego na lata 2014 – 2020. Bud¿et kampanii to 24 mln z³, w tym: 16 mln z³ przeznaczonych jest na czê¶æ zagraniczn±, a 8 mln z³ na czê¶æ krajow±.

Oprócz realizowanego projektu do tak dobrych statystyk przyczyni³y siê równie¿ organizowane w Krakowie i Ma³opolsce liczne wydarzenia. Olbrzymi± promocjê regionu zapewni³a organizacja III Igrzysk Europejskich. W wydarzeniu wziê³o udzia³ ponad 7000 zawodników z 50 krajów, a same zawody by³y transmitowane na ca³y ¶wiat. Ponadto bogaty program kulturalny, który w tym roku osnuty jest wokó³ takich postaci jak np. Miko³aj Kopernik, a ju¿ we wrze¶niu obchodzona 45. rocznica wpisu krakowskiego Starego Miasta na Listê ¦wiatowego Dziedzictwa UNESCO wzmacniaj± ruch turystyczny.

Wróæ do Aktualno¶ci
 
WSPÓ£PRACA
          Kraków
      Ma³opolska